Sen

Sen, jak wszystkie obszerne zagadnienia, obarczony jest mylnymi wyobrażeniami. Według najnowszych opracowań nikt, nawet najbardziej zmęczony, nie śpi jak kamień: każdy śni, niezależnie od tego, czy sobie to potrafi przypomnieć: sen bez marzeń sennych wcale nie należy do najzdrowszych, gdyż okresy marzeń sennych powinny stanowić etapy snu: marzenia zabierają zwykle do dwu godzin snu w ciągu nocy, trwają więc dość diugo i nie przemijają na podobieństwo jakiegoś rozbłysku aktywności mózgowej: starsi ludzie nie tracą ochoty do snu w miarą starzenia się: popularne przekonanie o głębokim śnie lub o jednej godzinie snu przed północą, jako przedstawiającej więcej korzyści, niż dwie godziny po północy, nie jest zgodne z nowoczesnymi wiadomościami o rytmie normalnego snu nocnego.

Oto podstawowe dane na ten temat: średnia długość snu (według pewnego obszernego opracowania francuskiego) wynosi 7 godzin 20 minut i jest dosyć stała pomiędzy 30. a 80. rokiem życia: na sen nie ma wielkiego wpływu płeć, inteligencja ani środowisko kulturalne (wyjątek stanowią osoby o wybitnie niskim współczynniku inteligencji – I, Q. – potrzebujące zwykle więcej snu): wysiłek w ciągu dnia nie przedłuża ani nie skraca snu: ludzie prowadzący siedzący tryb życia używają 10 razy częściej środków nasennych niż ludzie aktywni fizycznie: kobiety częściej używają tabletek nasennych niż mężczyźni: rekordowy okres czasu, w ciągu którego człowiek może bez przerwy pozostawać bez snu, wynosi około 10 dób: w ciągu pierwszych kilku dni bezsenności ciało nie wykazuje wyraźnych odchyleń od normy – waga, tętno, ciśnienie krwi, odruchy pozostają prawidłowe, a temperatura wykazuje wzrosty i spadki typowe dla występujących normalnie we dnie i w nocy. Prawie wszystkie poważne następstwa bezsenności dotyczą mózgu,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *